pexels-photo (1)

9 najlepszych, zdrowych przekąsek między posiłkami

Pojawiająca się ochota na coś do zjedzenia, pomiędzy posiłkami, to moim zdaniem naturalne zjawisko fizjologiczne :-) Jednak warto zamienić słodycze, po które najczęściej sięgamy, na rzecz wartościowych przekąsek, ponieważ to one wystarczająco zaspokoją nasz głód, ale i przyniosą wiele korzyści dla naszego organizmu. Poniżej znajdziecie najlepsze wg mnie formy przekąsek, od tych najprostszych (w postaci surowej), do nieco bardziej wymagających, które przygotujemy samodzielnie w domu. 

Oto moje propozycje mini meals

1. Owoce

street-market-fruits-grocery

To doskonała przekąska między posiłkami, jednak nadal niedoceniana przez wiele osób (niby jest ich mnóstwo, wiemy o tym, a jednak wolimy zjeść pyszny, przesłodzony batonik – nie tędy droga Moi Drodzy). Owoce są bogatym źródłem błonnika, witaminy A i C, dzięki którym nasz organizm łatwiej broni się przed nadchodzącymi wirusami, a z biegiem czasu redukuje ryzyko wystąpienia chorób serca, czy cukrzycy – coraz bardziej powszechnej choroby XXI wieku. Cukrzyca jest niezakaźna więc można stwierdzić, iż w pewnym sensie sami decydujemy o jej wystąpieniu! Zatem jeśli wahasz się nad wyborem batonika, a owocami, wybierz te drugie jako dodatek do posiłku lub jako szybką przekąskę w postaci surowej. Jeżeli już mowa o cukrzycy, to warto wspomnieć o tym, że należy zwracać uwagę na rodzaje spożywanych owoców. Niektóre z nich np. banany i winogrona, zawierają większe ilości cukrów, a zatem należy zredukować ich spożycie do minimum i zastąpić tymi, które przyniosą nam same korzyści.

 

2. Orzechy

2016-01-21 09.50.38

Są doskonałą przekąską „na wynos”, więc zawsze warto mieć je pod ręką, gdy zostaniemy napadnięci przez czujnego głoda poza domem. Jakie korzyści zdrowotne wynikają z jedzenia orzechów? Wprowadzając tę przekąskę na stałe do swojego jadłospisu, możemy również zmniejszyć ryzyko rozwinięcia się wszelkich chorób przewlekłych m.in. chorób serca, raka, czy cukrzycy (co potwierdzają badania opublikowane przez International Journal of Epidemiology, 2015). Mowa tu oczywiście o orzechach w czystej postaci, które nie zawierają dodatków w postaci soli i szkodliwych olejów roślinnych. Są one wysoko kaloryczne, ale jedzone z umiarem pomogą w utrzymaniu odpowiedniej masy ciała. Wybór wśród orzechów jest ogromny, a więc każdy znajdzie coś dla siebie.

 

3. Bakalie

dried-fruits

Przede wszystkim możemy wyróżnić suszoną żurawinę, morele, śliwki, banany, jabłka, figi, mango i ananasy. Jedna paczka suszonych owoców wystarczy nam na kilka dni, oczywiście w zależności od wielkości opakowania. UWAGA: wiele suszonych owoców, które są dostępne w sklepach, zawiera niemal w 50% swojej zawartości sam cukier. Wybierajmy zatem te opakowania, na których zawartość cukru jest jak najmniejsza oraz te, które nie zawierają konserwantów (np. powszechny dwutlenek siarki w morelach). Tak czy siak, lepiej wybrać suszki, niż paczkę chipsów lub czekoladki. Kupujmy suszone owoce, ponieważ są one doskonałym źródłem błonnika, żelaza, potasu i antyoksydantów, czyli substancji, które oczyszczają nasz organizm z nadmiaru wolnych rodników. Znajmy też swój umiar! Dlatego najlepiej wybierajmy je jako dodatek do posiłków np. owsianek, jogurtów, jaglanek, czy musli dostarczając swojemu organizmu wiele składników odżywczych w jednym posiłku.

 

4. Warzywa

pexels-photo

Możemy je przyrządzić w formie chrupiących słupków z marchewek, ogórka, selera albo papryki z dodatkiem ulubionego lekkiego sosu. Innym pomysłem może być zmiksowanie kilku wybranych warzyw na pyszne smoothie z dodatkiem ulubionego owocu. To świetny pomysł na błyskawiczne dostarczenie tony witamin pomiędzy posiłkami.

 

5. Pestki i nasiona

Pumpkin seeds

Zdjęcie:  www.realfoodforlife.com

Oto kilka propozycji moich superfoods (czyli żywności zawierającej bardzo cenne składniki odżywcze).

Pestki dyni jako doskonale źródło cynku, żelaza, magnezu, czy fosforu. Cynk, jak wiadomo, doskonale przyczynia się do poprawy stanu skóry, włosów i paznokci, a więc już dwie garście pestek dyni dziennie pokryją ponad połowę dziennego zapotrzebowania na ten minerał. Jedzmy je zatem garściami :-) ale i dodajmy do sałatek, wypieków (chleba, ciastek), czy musli.

Nasiona chia (inaczej szałwia hiszpańska) to nasiona bogate w witaminy, minerały i antyoksydanty, dodatkowo jedno z najlepszych źródeł kwasów omega-3. Idealne do owsianki, wypieków, musli, jogurtu, a nawet deserów. Ich cena może większości wydawać się wysoka, jednak z drugiej strony nie używamy ich tak dużo, bo już jedna łyżeczka, jako dodatek do owsianki, spokojnie wystarczy.

Nasiona słonecznika– zawierają mnóstwo witaminy E, która redukuje nadmiar wolnych rodników, co z kolei wpływa na opóźnienie procesu starzenia się organizmu. Jako najbardziej powszechne i najłatwiej dostępne ze wszystkich, wraz z niewygórowaną ceną, są doskonałą przekąską między głównymi posiłkami. 

 

6. Granola

2015-11-29 22.42.10

Czyli mieszanka płatków zbożowych, suszonych owoców, orzechów i innych wartościowych składników (m.in. nasion) z dodatkiem miodu, które zapieka się w piekarniku. Tak przygotowane domowe „musli” możemy dodać do ulubionego jogurtu (najlepiej naturalnego, greckiego), ale nie wyklucza się też innych jogurtów owocowych z dobrym składem! Mój przepis na granolę znajdziecie tutaj: http://www.betterslow.pl/domowa-granola/

 

7. Domowe smoothies

restaurant-drink-colorful-colourful

To koktajle mleczne lub owocowe, które można bardzo szybko i w prosty sposób przygotować samodzielnie w domu. Kompozycje mogą być bardzo różne, z dodatkiem płatków owsianych, otrębów, nasion chia, wiórków kokosowych itd. Mleko roślinne i krowie, jogurt, czy kefir będą doskonałą bazą do wersji mlecznych, a do owocowych dolejmy wody mineralnej, które ostatecznie udoskonalimy odrobiną miodu lub syropu klonowego. Zaopatrzcie się koniecznie w blender, a wtedy codziennie będziecie mogli przygotować pyszne i zdrowe koktajle, owocowe lub warzywne, które również możecie wziąć ze sobą do pracy.

 

8. Gorzka czekolada

BenefitsofDarkChocolate

Zdjęcie: http://www.socalpain.com/health-benefits-dark-chocolate/

Są takie chwile w życiu, w których może nas uratować tylko czekolada. Jest to dobry wybór, ale gdy wybieramy tę gorzką wersję! Warto chociażby częściej sięgać po ciemną czekoladę, a rzadziej po mleczną. Nie wykluczam 100% odrzucenia mlecznej czekolady, ponieważ jest ona doskonałym składnikiem wielu deserów, a zjedzenie od czasu do czasu kawałka takiej czekolady nie powinno przysporzyć nam większych problemów zdrowotnych. Jednak należy pamiętać, że najważniejszy w tym wszystkim jest UMIAR, a zatem, gdy dana osoba nie potrafi się opanować i jako swoją przekąskę pomiędzy posiłkami wybiera całą tabliczkę mlecznej czekolady, to zalecam natychmiastową zmianę tego bardzo nierozsądnego nawyku..

9. Chipsy warzywne

DSC_1313

Zdjęcie: http://dinnerwithaura.com/baked-root-vegetable-chips/

Chipsy możemy przyrządzić z ziemniaków, buraków, cukinii lub marchewki z dodatkiem soli morskiej, pieprzu, ziół, czy czosnku. Jest to o wiele lepsza opcja od powszechnych „supermarketowych” chipsów, po których dostajemy nagle bólów brzucha i cierpimy na 2-dniowe niestrawności. Wystarczy pokroić wybrane warzywo w cienkie plasterki, polać odrobiną oliwy/oleju, posypać ulubionymi przyprawami i zapiec w piekarniku. Zalecam przygotowanie własnych, domowych chipsów warzywnych, zamiast kupowania gotowych, z masą niezdrowych substancji, które mają na celu tylko i wyłącznie podtrzymać ich termin przydatności do spożycia, a nam popsuć zdrowie. 

Można by wymieniać wiele innych pełnowartościowych przekąsek, które zastąpią nam te niezdrowe, które powodują wiele przykrych dolegliwości. Ja posłużyłam się tymi sprawdzonymi, stosowanymi przeze mnie na co dzień. Dostęp do nich jest nieograniczony, tak jak w przypadku słodkich batoników, czekolad, czy chipsów, a więc decyzja, co wybierzemy, zależy tylko od nas samych. Kwestia pieniędzy w tym wypadku nie gra roli i nie jest odpowiednim argumentem, ponieważ paczka chipsów, 2-litrowa coca-cola i inne „fasty” również mają swoją wysoką cenę.

Ps. Czy ma ktoś propozycję na ostatnią (dziesiątą), zdrową przekąskę? :-) 

 

 

Źródło danych: http://www.chicagotribune.com

 

 

2 thoughts on “9 najlepszych, zdrowych przekąsek między posiłkami

  1. Raczej staram się unikać przekąsek pomiędzy posiłkami, ale z tych, które podajesz, to najbardziej przemawia do mnie czekolada 😀 Bakalie i orzechy również. Owoce i warzywa są dla mnie posiłkiem lub jego częścią. Tak samo jak napoje czy koktajle. Pozdrawiam :)

  2. Jako 10 dodalabym ciasteczka lub batoniki pieczone samodzielnie bez mąki i cukru.za to z płatków owsianych.ziaren bakali i chcą

Dodaj komentarz